חוזרים לעבר במוזיאון ארצות המקרא

במוזיאון ארצות המקרא בירושלים מפרסם את תכנית הפעילות לחודש מרץ 2020 ואתם מוזמנים להגיע למגוון פעילות שיחזירו אתכם בזמן למקום בו הכל התחיל. שעות סיפור, תערכות מרתקות, הרצאות בעברית ובאנגלית ועוד

שעת סיפור לילדים רביעי 4.3.2020 בשעה 17:00 סיפור שלמה המלך ושלמי הסנדלר.

בהיכליו יושב המלך שלמה, ושומע כי ברחובות ירושלים מתהלך איש הדומה לו כשתי טיפות מים, ושמו שלמי הסנדלר. המלך מזמין את הסנדלר לארמון, ומציע לו להתחלף בבגדים, ולהתחלף בתפקידים. במהרה יתברר כי הסנדלר לא נועד למלכות, והמלך לא נועד לסנדלרות. על תחפושות ומסיכות, על הנסתר והגלוי ועל זהות תספר רבקה שבתאי. גילאי 4-8 כרטיס יחיד:22 ש"ח שלושה ילדים: 55 ₪ מנוי מוזאון: חינם

הרצאות יום ד' 4.3.2020 בשעה 19:30 מזימת בגתן ותרש וגורמי האנטישמיות העתיקה ד"ר נח חכם

ביקור מודרך במוזיאון ארצות המקרא. צילום דוד וייל

שישי אישי עם הרבה דבי שועה חיים יום ו' 6.3.2020 בשעה 11:00 הופכות ויוצרות הרבה

על קערות הפוכות, יצירה נשית ולידה במזרח הקדום ובימינו. הריון ולידה היו תקופות של חוסר ודאות וסכנה בעת העתיקה ועל אף התפתחות הרפואה המערבית, וגם היום נשים רבות חשות צורך באמצעי הגנה על היולדת והולד בעת ההיריון והלידה. בסיור נכיר אמצעי הגנה מהמזרח הקדום, נתוודע לתפקיד הנשים כמגינות בתרבויות ארצות המקרא ונחשף ליצירה נשית מודרנית בהרשאת מוצגים אלו.

פורים לכל המשפחה 9-10.3.2020 בשעות: 9:30-17:30 המסע מהודו ועד כוש

פעילויות עצמאיות וסיורים חווייתיים לכל המשפחה מגוון פעילויות עצמיות ברוח פורימית, חוברות עם חידות ומשימות מיוחדות לפורים, אפליקציית משחק אינטראקטיבית ברחבי המוזיאון. סיורים חווייתיים בהרשמה יצאו בשעות:  11.00, 12.30 הכניסה ללא תשלום ההשתתפות בסיורים בתשלום

שעת סיפור לילדים 18.3.2020 בשעה 17:00 קערת הזהב והגחלים

רבקה שבתאי בסיפור על הולדת משה, על ילדותו בארמון פרעה ועל איך ניצלו חייו על ידי גחלי אש לוחשות. גילאי 4-8 כרטיס יחיד:22 ש"ח שלושה ילדים: 55 ₪ מנוי מוזאון: חינם

פעילות ילדים מוזיאון ארצות המקרא ירושלים. צילום עודד אנטמן

הרצאות יום ד' 18.3.2020 בשעה 19:30 מסע אישי בתימן – תמונות של עולם הולך ונעלם עם נפתלי הילגר.

הצלם הגיאוגרפי נפתלי הילגר ביקר בתימן במהלך 20 שנה, עש שזו נסגרה בפני כולם ויצר קשר עם הקהילה היהודית הקטנה והמאוימת. בהרצאתו, שמתקיימת לכבוד התערוכה החדשה "תימן: משבא לירושלים", הוא משלב חוויות אישיות על רקע צילומים מרהיבים של כפרים ציוריים על פסגות צוקים בנוף עוצר נשימה, אדריכלות מרהיבה, שווקים ססגוניים של תבלינים, רובים ותכשיטים. נפתלי הילגר הוא מרצה, צלם גאוגרפי וחוקר תרבויות. צלם מערכת וכתב "מסע אחר". בין הישראלים הראשונים שביקרו בתימן כבר בשנות ה-80. חלוץ במסעות צילום בצפון קוריאה ובמדינות האסלאם, ביניהן איראן, סעודיה, לבנון, סוריה, לוב, דובאי, אפגניסטן, פקיסטן ואינדונזיה. צילומיו זכו במקום ה-1 בתחרות "השערים הנבחרים" ב-20 שנות המגזין "מסע אחר".

שעת סיפור לילדים 25.3.2020 בשעה 17:00 קריעת הנילוס שעת סיפור לכבוד הפסח:

למלך סנפרו היה הכול – ארמון גדול ורחב, משרתים רבים, כסף וזהב, אך החיוך אבד מפניו, אבדה השמחה. אז הציע הכוהן החכם למלך, לצאת אל מרחבי הטבע, לשוט באגם. ושם, בין שירת נערים וסיכה שאבדה, בין מילות קסם והאגם שנחצה, מוצא המלך את החיוך שאבד ואת השמחה. גילאי 4-8 כרטיס יחיד:22 ש"ח שלושה ילדים: 55 ₪ מנוי מוזאון: חינם

הרצאות יום ד' 25.3.2020 בשעה 19:30 ממסתור בר כוכבא ועד הפולחן הרומי– עשור למשלחת החפירות למערת התאומים. פרופ' בעז זיסו אוניברסיטת בר-אילן. (עברית)


ההרצאה תסכם עשור לסקר ולחפירות הארכאולוגיות הנערכות במערת התאומים שבהרי ירושלים בשיתוף עם מלח"ם (היחידה למידע ולחקר מערות באוניברסיטה העברית). המערה המרהיבה הניבה מקרבה מטמון מטבעות הכסף הגדול ביותר מזמן מרד בר-כוכבא שנתגלה אי פעם בפעולה ארכאולוגית מבוקרת בישראל, נמצאו עדויות לפולחן פגאני מן התקופה הרומית המאוחרת ונחקרה מחצבת בהט-קלציטי, ראשונה מסוגה בארץ ישראל. מחקר מערת התאומים וחידושי העונות האחרונות במערה יעמדו במרכז ההרצאה.

 התערוכה "תימן: משבא לירושלים" (נעילה דצמבר 2020) אוצרים: ד"ר יגאל בלוך, יהודה קפלן, אורי מאירי

תרבויות דרום ערב (תימן המודרנית) הקסימו את דמיונם של שאר בני האדם מימי קדם ועד ימינו. הארצות שבהן פרחו תרבויות אלה מופרדות משאר העולם על ידי ימים ומדבריות, אך עשירות בחומרים יקרי ערך – בראש ובראשונה, בשמים. עובדה זו הפכה את ארצות דרום ערב לאחד המוקדים העיקריים ברשתות הסחר שהקיפו את המזרח הקרוב בימי קדם. במקרא, סיפור גדולתו של שלמה המלך מגיע לשיאו בתיאור ביקורה של מלכת שבא, השליטה של אחת הממלכות העיקריות של דרום ערב, בירושלים – ביקור שבו המלכה הביאה לשלמה בשמים ומתנות אחרות, והתפעלה מחוכמתו.

גם מלכי אשור, האימפריה ששלטה בכל המזרח הקרוב הקדום במאות השמינית–שביעית לפנה"ס, התפארו במנחות ששלחו להם שליטי ממלכת שבא. במאה הראשונה לפנה"ס, האימפריה הרומית ניסתה לכבוש את ממלכות דרום ערב כדי להשתלט באופן בלתי אמצעי על מקורות הבשמים, אך נכשלה במשימה זו. באותו זמן בערך הופיעו בתימן קהילות יהודיות, ובסוף המאה הרביעית לספירה אימצו מלכי חִמיָר – הממלכה הגדולה האחרונה בדרום ערב לפני הופעת האסלאם – את היהדות כדת הרשמית של הממלכה. ממלכת חִמיָר חרבה בשנת 526 לספירה, אך בתימן נותרה קהילה יהודית תוססת, שיצרה יצירה רוחנית ענפה וקיימה קשרים עם קהילות יהודיות אחרות ברחבי העולם, עד לעלייה ההמונית של יהודי תימן למדינת ישראל הצעירה בשנת 1949.

התערוכה "תימן: משבא לירושלים" תציג לעיני הציבור את ההיסטוריה של ממלכות דרום ערב הקדומות, את קשרי המסחר ביניהן לארץ ישראל (לרבות התייחסות לתרבויות צפון ערב והתרבות הנבטית, ששימשו כמתווכות בסחר עם דרום ערב), וכן את ראשיתה והתפתחותה של הקהילה היהודית בתימן.

המרטיר המהולל (נעילה אוקטובר 2020) אוצרת: אורי מאירי

שרידיה של כנסייה ביזנטית מפוארת נחשפו בחפירות הצלה שנערכו מדרום לרמת בית שמש. כתובת פסיפס שהתגלתה באתר מזכירה "מרטיר מהולל" עלום שם, שלכבודו נבנתה הכנסייה ושרידיו נשמרו בה. התערוכה מציגה ממצאים מפתיעים ששופכים אור על חשיבותה של כנסיית המרטיר המהולל ועל היותה אתר צליינות משמעותי בתקופה הביזנטית.

פעילות חווייתית לכל המשפחה בעקבות אוצרות העולם העתיק. ימי שבת בשעות 14:00-10:00

כניסה למוזאון לילדים חינם. מתאים גם למשפחות שומרות שבת
בעזרת חידות, סודות ורמזים נתקדם בין תחנות, נעבור בין אימפריות קדומות ונחפש את האוצר העתיק!

תעלומה במוזאון ימי שבת 14:00-10:00  לגילאי 6-12 | מחיר פעילות: 25 ₪

בעזרת "ספר הרפתקאות" ומפה יוצאים הילדים לחפש את חפציה האבודים של הנסיכה הפרסית שירין.

סיורים מודרכים במוזיאון (כולל הדרכה בתערוכה "תימן משבא לירושלים")


ימים א-ו – אנגלית ב-10:30 | עברית ב-11:00  סיורים נוספים בימי ד' – אנגלית ב-17:30 | עברית ב-18:00 בשבת – עברית ב-11:30

רחוב שמואל סטפן וויז 21, ירושלים. חניה חינם למבקרי המוזיאון.
שעות פתיחה: ראשון, שני, שלישי וחמישי 09:30-17:30, רביעי 09:30-21:30, שישי ושבת: 10:00-14:00.
כל הפרטים באתר המוזיאון https://www.blmj.org/  ובטלפון:  02-561-1066
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן