אחרי 50 שנה- המדינה לוקחת אחריות על גבעת התחמושת

שר ירושלים ומורשת זאב אלקין: "זוהי חובתינו למשפחות הנופלים וזוהי חובתנו לדורות הבאים"בכ"ט בנובמבר, 70 שנה להצבעה באו"ם, כחלק מחגיגות 70 שנה למדינה וציון 50 שנה לאיחודה של ירושלים, יצוין ביום רביעי המעבר הרשמי של גבעת התחמושת מאתר המופעל על ידי משפחות הנופלים והלוחמים לתאגיד של המדינה.

מזה כ-40 שנה פועל בגבעת התחמושת אתר הנצחה ממלכתי לציון שחרורה ואיחודה של ירושלים במלחמת ששת הימים, האתר הופעל ע"י עמותת גבעת התחמושת שקמה ביוזמת משפחות הנופלים וחברים לנשק, ועיסוקה המרכזי היה הנצחת כלל הנופלים במערכה על ירושלים, העמקת הידע על מורשת המערכה הקשה על העיר, והנחלת עזבונותיהם התרבותיים, האמנותיים והספרותיים של הנופלים. במשך אותן שנים פעלה העמותה מכוח תרומות ותקציבים ונתקלה שנה אחר שנה בקשיים כלכליים שאיימו להביא לסגירת אתר גבעת התחמושת.

מגילת היסוד. תמונה באדיבות: יח"צ, גבעת התחמושת.

שר ירושלים ומורשת זאב אלקין החליט כי המדינה תיקח אחריות ותתקצב את האתר שישנה את מעמדו לתאגיד על מנת שיוכל להחזיק מעמד ללא הצורך התמידי בתרומות מזדמנות: "הקרב בגבעת התחמושת הוא אחד מהסמלים הגדולים לניצחון הישראלי במלחמת ששת הימים ולאיחודה של ירושלים. אני גאה שבשנת החמישים לאיחודה של ירושלים נפל בחלקי הכבוד להוביל את המהלך ההיסטורי של הקמת התאגיד והקמת מוזיאון לתולדות הניצחון שלנו במלחמת ששת הימים ולקרבות על איחודה של ירושלים, במימון ובאחריות ממשלת ישראל. זוהי חובתנו למשפחות הנופלים וזוהי חובתנו לדורות הבאים, שימשיכו ללמוד ולהיות גאים בניצחון המזהיר של מדינת ישראל ובירושלים המאוחדת עיר בירתנו."

כחלק מהחוק שאושר ביום ירושלים האחרון  הוקמו בגבעה היכל הנצחה ומוזיאון חדשים ובהמשך ישודרגו ויונגשו לציבור הארכיון (בעזרת גנז המדינה) והספרייה. בנוסף, בשטח הגבעה יוקם מכון מחקר. עד היום השקיעה המדינה כ- 22 מיליון ש"ח בפרויקטים ייחודיים, ותקציבו השוטף של האתר, מעבר לפרויקטים ייחודיים, יעמוד החל מעתה על 2 מיליון ש"ח. המרכז יקיים באופן סדיר פעילויות, כנסים, טקסים ואירועים לציבור ויתקיים בו הטקס הממלכתי המרכזי לציון יום  ירושלים. המרכז יפעל במסגרת תאגיד ע"פ החוק. המנכ"ל המיתולוגי של גבעת התחמושת, כתרי מעוז, ימשיך לכהן כמנכ"ל התאגיד: "המעבר מעמותה למרכז ממלכתי נותן את הכבוד הראוי לגבעת התחמושת שתייצג מעתה את מורשת הקרב במלחמת ששת הימים כולה"

השר זאב אלקין חותם על מגילת היסוד. תמונה באדיבות: יח"צ, גבעת התחמושת.

גבעת התחמושת הנה מרכז מורשת למלחמת ששת הימים שחרור ירושלים ואיחודה . היום אזורים נרחבים בגבעה הפכו למוקד השראה, העצמה ולימוד. המבקרים נעים בתעלות הקרב, מתלבטים עם מפקדי הקרבות על תכנית הקרב במיצג תלת ממדי, מכירים את הנופלים בהיכל ההנצחה, לומדים על ירושלים טרום ימי המערכה ב"גן ירושלים", ונחשפים למוזיאון המרהיב והחדש הממחיש את המערכה עם מוצגים וסיפורים היוצרים מארג היסטורי ואנושי מרתק ומרגש. באתר מוצגת גם תערוכת צילומי היובלJerusaLENS . הגבעה משתתפת גם בהוצאת ספרי עיון ומחקר כמו הספר החדש "67, ירושלים, ששת הימים" שכתב ד"ר גדעון אביטל (הוצאת מטר וגבעת התחמושת), וספר מסלולי קרבות שיצא לאור בקרוב

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן