אופניים חשמליים ואיכות הסביבה

הדיון הציבורי לגבי אופניים חשמליים מתמקד על פי רוב בסוגיית הבטיחות בדרכים. האם הרוכבים החשמליים מתמזגים כראוי בנוף התחבורתי בישראל, או שמא יש להגביל את הכלי הפופולרי.

אופניים חשמלאיים
צילום: יח"צ

אולם בין אם אתם תומכים בהרחבת השימוש באופניים חשמליים, ובין אם מבקשים למתן את התופעה, אין ספק שאי אפשר לעצור את המהפכה. בכתבה קצרה זו נבחן את הסוגייה מכיוון שהזרקורים המרכזיים אינם מופנים אליו בדרך כלל, והוא התרומה שיש לרכיבה על אופניים חשמליים לאיכות הסביבה.

לפני הכל, נתחיל עם סיפור עדכני לגבי אופניים חשמליים בחיפה והקריות. ביולי 2020 החל עיריית קריית ים בפרויקט פיילוט ייחודי במסגרתו יוצבו ברחבי העיר, בסמוך למתקני עגינה לאופניים, גם שקעים לטובת הטענת אופניים חשמליים. המשרד להגנת הסביבה, אשר עודד את המיזם, הקציב לו גם תמיכה מרשימה בסך של כ-700,000 שקלים. "מימוש הפרויקט יעודד שימוש באופניים חשמליים לנסיעות ארוכות יותר מאופניים לא ממונעים", נכתב באתר המשרד, "ובכך מהווה חלופה לרכב פרטי גם לנסיעות בטווח בינוני (עשרות בודדות של ק"מ)".

יותר אופניים חשמליים, פחות מכוניות בכבישים

הרציונל מאחורי התמיכה הציבורית לעידוד אופניים חשמליים מתאימה מאד דווקא למשרד להגנת הסביבה, לא פחות ממשרד התחבורה. זאת מן הטעם הפשוט שאופניים חשמליים הם אחד הפתרונות האפקטיביים ביותר כיום להתמודדות עם זיהום האוויר הנובע מרכבים פרטיים.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2020, מספר כלי הרכב המנועיים בישראל עומד על למעלה מ-3.6 מיליון מכוניות (כ-3 מיליון רכבים פרטיים). מדי שנה צומחת מצבת כלי הרכב הנ"ל בכ-3%. מדובר למעשה במפגע סביבתי ראשון במעלה, שכן תחבורה היא המקור העיקרי כיום לזיהום אוויר בריכוזי אוכלוסין ובמרכזי ערים. זאת בעיקר בשל פליטת מזהמים כגון פחמימנים ופחמן חד חמצני, תחמוצות חנקן, חלקיקים ותרכובות אורגניות נדיפות.

היכן נכנסים אופניים חשמליים לתמונה הזו? ובכן, כ-75% מהרוכבים המתניידים בישראל על גבי אופניים חשמליים הם מעל גיל 19, והחוק הישראלי מתיר רכיבה על אופניים ממונעים מגיל 16 ומעלה בלבד. דהיינו, הרוב המכריע של הרוכבים החשמליים הם בגירים שרשאים/שיכולים לנסוע ברכב. לעתים קרובות הם אף מחזיקים ברכב אך מעדיפים את הפתרון הדו-גלגלי-חשמלי על פני התענוג של הפקקים והחיפוש אחר חנייה. רוצה לומר, ככל שנראה בכבישים בישראל יותר ויותר אופניים חשמליים, כך נראה פחות ופחות רכבים מנועיים.

המדינה צריכה להיכנס לעניינים

רוכבים רבים הנוסעים על אופניים חשמליים חשים בשנים האחרונות אכיפה מוגברת וניסיונות שונים להצר את דרכיהם. בעיקר נוכח הורדתם לכביש (בהעדר שביל אופניים) והוספת תקנות "דרקוניות" על הרכיבה החשמלית. לכך יש להוסיף את ההחמרה בתקנים וחסימת יבוא חוקי ונוח של דגמי אופניים חשמליים חזקים (למשל, אופניים עם מנועים שמתאימים גם לנסיעות ארוכות, לנשיאת משקלים או לעליות).

לאור הנתונים שהוצגו במאמר הנ"ל, ולאור העובדה שדווקא עידוד אופניים חשמליים הוא האינטרס הציבורי, רצוי מאד שהמדינה תעשה חישוב מסלול מחדש.

מה ניתן לעשות? לא מעט והנה כמה דוגמאות. הרחבה משמעותית של פרויקטים לסלילת שבילי אופניים חשמליים בכל רחבי הארץ, התרת ייבוא דגמי אופניים חשמליים עם מנועים חזקים שיתאימו גם למרחקים גדולים ויספקו מהירות ראויה בכבישים סואנים, מתן אפשרות לרכישת ביטוח לאופניים חשמליים שיחולו עליו סעיפים רלבנטיים מחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ועוד.

המאמר נכתב בשיתוף עם אתר "הרוכב החשמלי", פורטל האינטרנט הגדול בישראל בנושא אופניים חשמליים.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן